Na mocy nowelizacji ustawy deweloperskiej z 21 maja 2025 roku wszyscy deweloperzy zostali zobowiązani do posiadania strony internetowej – obowiązek ten wszedł w życie 11 września. Strony internetowe firm deweloperskich muszą przy tym spełniać określone wymogi, w tym w zakresie publikowanych na nich informacji. Dowiedz się więcej o tym, co nowe przepisy oznaczają dla deweloperów.
Jakie są nowe obowiązki deweloperów w zakresie stron internetowych?
Ustawa z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym wprowadza szereg zmian w zakresie stron internetowych firm deweloperskich i publikowanych na nich informacji. Co istotne, od 11 września znowelizowane przepisy obejmują wszystkich deweloperów, niezależnie od tego, kiedy rozpoczęli sprzedaż oferowanych nieruchomości.
Jakie są najważniejsze nowe obowiązki firm deweloperskich? Zgodnie z nowym stanem prawnym muszą one posiadać stronę internetową, na której powinny być publikowane określone informacje. Należą do nich choćby:
- dane adresowe i kontaktowe dewelopera oraz adres inwestycji i lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż;
- cena za 1 mkw. oferowanej nieruchomości oraz cena całej nieruchomości wraz z kwotą podatku VAT;
- cena pomieszczeń przynależnych z kwotą podatku VAT;
- inne świadczenia pieniężne po stronie nabywcy w stosunku do dewelopera z podatkiem VAT.
To jednak nie wszystko – deweloperzy są zobowiązani do zamieszczania na swoich stronach internetowych informacji o zmianach cen wraz z danymi historycznymi. Oprócz tego muszą oni raportować ceny oferowanych nieruchomości poprzez przekazanie tych informacji ministrowi, który jest właściwy do spraw informatyzacji. Proces ten musi odbywać się raz na dobę.
Jak deweloperzy mogą dostosować stronę internetową do nowych wymogów?
Nowe obowiązki, którymi zostały objęte firmy deweloperskie, skutkują koniecznością stworzenia lub dostosowania przez nich stron internetowych. Sprawa może wydawać się prosta, gdy mowa o publikacji wymaganych przepisami informacji, jednak komplikuje ją wymóg raportowania cen. To oznacza, że istotną rolę odgrywa wybór technologii, która pozwoli na przekazywanie danych w sposób zautomatyzowany i pozbawiony błędów. Strona powinna też być łatwa w obsłudze, aby aktualizowanie publikowanych na niej informacji nie sprawiało problemów.

Rozwiązaniem może być zwrócenie się o wsparcie do wyspecjalizowanej firmy tworzącej strony internetowe dla deweloperów. Taki krok pozwoli zaoszczędzić czas, ograniczyć koszty i uniknąć kar, które grożą deweloperom za niedopełnienie obowiązków. Nowoczesna i profesjonalna strona internetowa firmy deweloperskiej pozwala też budować pozytywny wizerunek i zdobyć zaufanie potencjalnych klientów.
Na co zwrócić uwagę, wybierając wykonawcę strony dla dewelopera?
Wybór partnera w zakresie stworzenia strony internetowej dla dewelopera wcale nie musi być oczywisty. Na rynku działa wiele firm zajmujących się wykonawstwem stron internetowych – nie każda z nich sprosta jednak temu zadaniu. Zapoznając się z ofertami, warto zatem zwrócić uwagę na to, czy potencjalny wykonawca:
- ma doświadczenie w tworzeniu stron dla deweloperów – duża liczba zrealizowanych projektów świadczy o profesjonalizmie i znajomości branży deweloperskiej, która ma swoją specyfikę;
- oferuje wdrożenie technologii, które ułatwią dopełnienie obowiązków informacyjnych – przykładem może być dedykowany moduł CMS, który pozwala spełnić ustawowe wymogi;
- może zaoferować coś więcej niż prostą stronę informacyjną – przykładem mogą być choćby wizualizacje 3D czy wirtualne spacery.
Jeżeli wybrana firma spełnia te kryteria, to szanse na to, że deweloper będzie zadowolony ze swojej nowej strony internetowej, są dużo większe.
